سال 1402 - سال مهار تورم و رشد تولید
1402/05/08
پایگاه خبری تحلیلی سلام سبزواران
برچسب های منتخب خبری:
9:36 ق.ظ
کد خبر: 946 print

نشست خبری رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با اصحاب رسانه برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری سلام سبزواران، نشست خبری رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با از اصحاب رسانه برگزار شد. احمد پور در این نشست خبری، با اشاره به این که از ابتدا کار را با بکارگیری مدیران جوان و با اجرای برنامه های مدون آغاز کردم، گفت: کار بر سه اصل رفاقت، صداقت و […]

به گزارش پایگاه خبری سلام سبزواران، نشست خبری رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با از اصحاب رسانه برگزار شد.
احمد پور در این نشست خبری، با اشاره به این که از ابتدا کار را با بکارگیری مدیران جوان و با اجرای برنامه های مدون آغاز کردم، گفت: کار بر سه اصل رفاقت، صداقت و شفافیت شروع شد که اکنون نتیجه این سه اصل اعتماد سازی است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با بیان اینکه تاکنون دو جشنواره بزرگ در سطح ملی را برگزار کردیم، ابراز کرد: سعی کردیم از ظرفیت نمایندگان مردم جنوب کرمان در مجلس شورای اسلامی استفاده کنیم.
وی با اشاره به راه اندازی قرارگاه مقابله با مهاجمان زیستی در جنوب کرمان، عنوان کرد: در حوزه مقابله با مشکلات زیستی، سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان به عنوان پایلوت کشوری مبارزه با آفت سوسک سرخرطومی حنایی کار را آغاز کرده است.
احمدپور اظهار کرد: آفت سوسک سرخرطومی حنایی از سال ۹۶ در منطقه ما در شهرستان عنبرآباد وجود داشته اما متاسفانه مقابله با آن مورد توجه قرار نگرفته بود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان افزود: در ابتدا یک تیم ردیاب آفت سوسک سرخرطومی حنایی تشکیل شده بود که ما آن را به ۱۲ تیم با استفاده از ظرفیت بسیج مهندسین، نظام مهندسی و باغداران افزایش دادیم و از ظرفیت سپاه برای پست های قرنطینه استفاده کردیم.

آفت سوسک سرخرطومی حنایی از طریق پاجوش خرما قابل نقل و انتقال است

وی با اشاره به این که در عنبرآباد پایش، مبارزه و  پیشگیری از آفت سوسک سرخرطومی حنایی انجام شده است، بیان کرد: این آفت از طریق پاجوش قابل نقل و انتقال است بنابراین کشاورزان به هیچ عنوان بدون هماهنگی با جهاد کشاورزی و دریافت گواهی سلامت نباید پاجوش های نخل را جابجا کنند.
احمد پور تصریح کرد: ما در مقابله با آفات زیستی به مرز جغرافیایی اعتقاد نداریم چرا که این آفات نه تنها به منطقه ما بلکه دیگر استان های همجوار نیز آسیب می رسانند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان ادامه داد: اکنون تمام تیم های ردیاب آفت سوسک سرخرطومی حنایی در شهرستان منوجان مستقر هستند تا این آفت را زمین گیر کنند.
وی یادآور شد: سوسک سرخرطومی حنایی یک آفت قرنطینه ای است و دولت هزینه های پایش و مبارزه با آن را تامین می کند و از آنجایی که از راه های مبارزه با این آفت استفاده از سموم فسفیدی است که بسیار خطرات است بنابراین نمی توان در اختیار کشاورزان قرار دهیم و سم پاشی باید توسط کارشناسان ما انجام شود.

حدود ۴۰۰ میلیارد تومان از مطالبات گندم کاران حوزه جنوب کرمان بر جا مانده است

احمد پور ابراز کرد: امسال ۱۷۸ هزار تن گندم تحویل سیلو شده که این میزان نسبت به سال گذشته با رشد ۷۶ درصدی همراه بوده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان اضافه کرد: سال گذشته کشاورزان در کشت گندم با کمبود کود مواجه بودند که امسال با تمهیدات اندیشیده شده منابع کود بر طبق اولویت کشت در مناطق مختلف در حال ذخیره سازی است.
وی خاطرنشان کرد: مطالبات گندم کاران به میزان ۱۷۰۰ میلیارد تومان بر مبنای قیمت تضمینی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت شده و حدود ۴۰۰ میلیارد تومان از مطالبات گندم کاران حوزه جنوب کرمان بر جا مانده که باید شرکت غله آن را پرداخت کند.
احمد پور با بیان اینکه در ثبت گلخانه ها و صدور شناسنامه باغات رتبه های اول و دوم استان هستیم، اظهار کرد: یکی از مشکلات ما در منطقه عدم وجود صنایع تبدیلی است که برای راه اندازی کارخانجات بسته بندی، سورتینگ و انبارداری به دنبال جذب سرمایه گذاران خارجی هستیم و در این راستا یک سرمایه گذار خارجی برای عنبرآباد جذب شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با اشاره به اهمیت گواهی سلامت محصولات کشاورزی در عرصه به بازارهای جهانی، عنوان کرد: منطقه ما ظرفیت تولید محصولات سالم را دارد.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از صادر کنندگان وارد منطقه ما می شوند و محصولات خریداری شده از کشاورزان را با برندهای خود صادر می کنند، گلخانه داران می توانند برای محصولات کشاورزی خود یک برند داشته باشند و با آن برند محصولات خود را صادر کنند.
احمد پور تصریح کرد: اولویت ما تولید محصول سالم است و برای کنترل کیفیت محصولات کشاورزی از ظرفیت کارشناسان فارغ التحصیل رشته های کشاورزی استفاده می کنیم.

عدم تکمیل زنجیره تولید مرغ در منطقه ما را با مشکل کمبود مرغ مواجه کرده است

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با بیان اینکه وزارت بازرگانی در حال شکل گیری است، عنوان کرد: وظیفه سازمان جهاد کشاورزی نظارت بر تولید است و توزیع اقلام تنظیم بازار شبکه پیچیده ای است که نیاز به ابزار، اعتبار و نیروی انسانی دارد.
وی ادامه داد: با وجود این که تاکنون هیچ ابزار، اعتبار و نیروی انسانی برای توزیع اقلام تنظیم بازار در اختیار ما قرار داده نشده اما همکاران ما در جهاد کشاورزی علاوه بر وظایفی که دارند بخشی از وقت و انرژی خود را صرف توزیع اقلام تنظیم بازار می کنند.
احمد پور با بیان اینکه سهمیه تنظیم بازار با تامین بازار متفاوت است، خاطرنشان کرد: اقلام تنظیم بازار به اندازه سرانه جمعیت به ما می دهند نه به اندازه نیاز منطقه، سال گذشته ۵۰ هزار تن مرغ طرح تنظیم بازار توزیع شد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با اشاره به این با چالش مرغ روبرو هستیم، ابراز کرد: در بحث تهیه گوشت قرمز چون تولید کننده هستیم با مشکل مواجه نیستیم و با وجود سردخانه شاداب معین استان هم بوده ایم.
وی تصریح کرد: متاسفانه زنجیره تولید مرغ در منطقه ما کامل نیست بنابراین نمی توان مرغداری ها را توسعه داد و همین امر موجب شده تا با مشکل کمبود مرغ مواجه شویم.
احمد پور خاطرنشان کرد: با هماهنگی استاندار مقرر شد زمینی جهت احداث کشتارگاه مرغ در اختیار کشت و صنعت جیرفت قرار داده شود تا این زنجیره تکمیل شود و شاهد کمبود مرغ نباشیم.

۲۲ پروژه با محوریت آبرسانی در هفته جهاد کشاورزی به بهره برداری رسید

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان یادآور شد: در هفته جهاد کشاورزی ۲۲ پروژه با محوریت تامین آب و آبرسانی به بهره برداری می رسد، عنوان کرد: این پروژه ها به میزان ۱۵۷ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ تامین اعتبار شده که به بهره برداری می رسند.
وی با بیان اینکه در منطقه تغییر اقلیم صورت گرفته، تصریح کرد: باید کشاورزی ما به سمت کشت محصولات سازگار با اقلیم فعلی برود.
احمد پور تامین سوخت گلخانه ها را یکی از چالش های پیش روی کشاورزی منطقه برشمرد و عنوان کرد: شرکت گاز لوله کشی گاز تا مقابل برخی از گلخانه ها را انجام داده است و امسال شرکت نفت تصمیم دارد به این گلخانه ها سوخت ندهد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان ادامه داد: گلخانه داران هزینه های لوله کشی گاز را زیاد می دانند بنابراین درخواست تسهیلات گازکشی دارند.

کارهای مطالعاتی منطقه آزاد کشاورزی رو به پایان است

وی راه اندازی منطقه آزاد کشاورزی را از مصوبات سفر رئیس جمهوری برشمرد و گفت: منطقه آزاد کشاورزی برای اولین بار قرار است در جنوب کرمان راه اندازی شود، کارهای مطالعاتی آن رو به پایان است و برای تامین اعتبار نیاز به تاییدیه وزارت جهاد کشاورزی دارد.
احمد پور خاطرنشان کرد: امیدوارم با راه اندازی منطقه آزاد کشاورزی در جنوب کرمان، کشاورزان ما برای تهیه نهاده های کشاورزی بتوانند با شرکت های مختلف ارتباط برقرار کنند و همچنین بتوانند محصولات کشاورزی خود را به راحتی به فروش برسانند.
وی با اشاره به این که الگوی کشت کار نوپا و فرا بخشی است، بیان کرد: در حال حاضر طبق سهمیه ابلاغی ما باید نهاده های کشاورزی را بر مبنای الگوی کشت در اختیار کشاورزان قرار دهیم.
احمد پور با بیان اینکه متاسفانه در بحث تامین دانه های روغنی کشور ما بالای ۸۰ درصد به خارج وابستگی دارد، اظهار کرد: خوشبختانه شهرستان های رودبار جنوب و قلعه گنج مستعد کشت دانه های روغنی کنجد هستند و در این شهرستان ها رقم های هلیل و مینا کشت می شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان تصریح کرد: از آنجایی که دانه های کنجد شکوفا و یا ناشکوفا است بنابراین بزرگترین مشکل کنجد برداشت آن است.
وی با اشاره به این که کنجد درآمدزا است، گفت: سال گذشته سطح زیر کشت ۷ هزار و ۵۰۱ هکتار به کشت کنجد اختصاص داده شد که از این سطح زیر کشت ۹ هزار و ۷۶۵ تن کنجد تولید شد و ما توانستیم مقام اول کشوری را کسب کنیم.

نگارنده:

بخش نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 19 =