سال 1402 - سال مهار تورم و رشد تولید
1402/05/08
پایگاه خبری تحلیلی سلام سبزواران
برچسب های منتخب خبری:
مهدیه شعبانی 8:32 ب.ظ
کد خبر: 1046 print

راه اندازی اولین کارخانه بهره وری طلا در جنوب کرمان/ همایش جذب سرمایه گذاران بومی برگزار می‌شود

مسلم مروجی فرد جنوب کرمان را قطب طلای کشور برشمرد و گفت: اولین کارخانه بهره روی طلا در جنوب کرمان راه اندازی شده دومین کارخانه نیز در مراحل پایانی بهره روی است و در صورت تامین زمین سومین کارخانه طلا در شهرستان فاریاب نیز احداث خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری سلام سبزواران، به مناسبت دهه تولید و تجارت نشست خبری رییس سازمان صمت جنوب کرمان با حضور جمعی از خبرنگاران برگزار شد.

مسلم مروجی فرد در این نشست، با اشاره به این که در سال ۱۴۰۱ قریب ۲۷ پروانه بهره برداری صادر شده است، گفت: در حوزه صنعت ۱۰۸ مجوز سرمایه گذاری با تکیه بر حوزه کشاورزی صادر شده که برای یکهزار و ۱۸۷ نفر اشتغالزایی شده است.

رییس سازمان صمت جنوب کرمان بیان کرد: در سه ماهه اول امسال ۳۲ مجوز سرمایه گذاری صادر شده که با سرمایه ۱۳۲ میلیارد تومانی توانسته برای ۴۶۰ نفر اشتغالزایی ایجاد کند.

وی بیان کرد: در حوزه معادن ۲۷ پروانه بهره‌برداری با سرمایه گذاری ۷۷۹ میلیارد تومان صادر شده که زمینه اشتغال ۵۷۷ نفر را فراهم کرده است.

مروجی فرد یادآور شد: در مجموع تاکنون ۳۵۶ جواز تاسیس صادر شده که این مهم باعث اشتغال ۵ هزار و ۵۶۰ اشتغال نفر شده است.

رییس سازمان صمت جنوب کرمان با اشاره به این که جنوب کرمان در حوزه اکتشافات به سایر نقاط برتری دارد، عنوان کرد: این برتری به دلیل تنوع مواد معدنی است، بزرگترین ذخیره تیتانیوم کشور در جنوب کرمان قرار دارد و بیش از ۷۰ درصد کرومیت کشور در جنوب کرمان می باشد و با ذخیره مس کرور جزء ذخایر کشور قرار گرفتیم.

جنوب کرمان قطب طلای کشور 

وی جنوب کرمان را قطب طلای کشور برشمرد و گفت: اولین کارخانه بهره روی طلا در جنوب کرمان راه اندازی شده دومین کارخانه نیز در مراحل پایانی بهره روی است و در صورت تامین زمین سومین کارخانه طلا در شهرستان فاریاب نیز احداث خواهد شد.

مروجی فرد با اشاره به این که سال گذشته ۱۰ پروانه بهره‌برداری معادن صادر شده، بیان کرد: در سه ماهه اول امسال ۳ پروانه اکتشاف صادر شده است و همچنین در سال ۱۴۰۱ در حوزه صنایع معدنی ۵۴ پروانه با سرمایه گذاری ۸ هزار و ۸۲۸ میلیارد تومان صادر شده و در سه ماهه اول امسال نیز ۱۵ پروانه صنایع بهره‌برداری با سرمایه گذاری۵۴۰ میلیارد تومان صادر شده که برای بیش از ۵۰۰ نفر اشتغالزایی داشته است.

رییس سازمان صمت جنوب کرمان با بیان اینکه برای هر معدن مجوز دار فعال یک کارخانه تعریف شده است، خاطرنشان کرد: جنوب کرمان در ایجاد کارخانه های کوچک مقیاس پایلوت کشوری شده است.

وی افزود: از آنجایی که در جنوب کرمان معادن کوچک مقیاس بودند و با توجه به نبود کارخانه های فرآوری مواد معدنی به صورت خام فروشی برای فرآوری به استان های دیگر انتقال داده می شد بنابراین برای جلوگیری از خام فروشی و فرآوری مواد معدنی کارخانه های کوچک راه اندازی شد.

مروجی فرد با اشاره به این که کارگروه رفع موانع تولید برای رفع مشکلات حوزه صنعت، معدن، میراث و کشاورزی برگزار شده است، عنوان کرد: در سال جدید ۲۱ کارگروه رفع موانع تولید در جنوب استان تشکیل شده است و همچنین ۵۴ کارگروه کارشناسی رفع موانع تولید برگزار شد.

اجرایی شدن ۶۲ مصوبه کارگروه رفع موانع تولید در جنوب کرمان 

رییس سازمان صمت جنوب کرمان ادامه داد: در مجموع این کارگروه ها ۷۸ مصوبه داشتند که از این تعداد ۶۲ مصوبه اجرا شده، ۶ مصوبه در دست اقدام است و ۹ مصوبه به دلیل عدم توجه دستگاه های مربوط اجرایی نشدند و یک مصوبه نیز از سوی متقاضی پیگیری نشد.

وی ابراز کرد: در حوزه تعهد اشتغال‌زایی سازمان صمت جنوب در سال ۹۹ تعهد اشتغال برای ۵۰۰ نفر داشته که برای یکهزار اشتغال ایجاد کرده است، در سال ۱۴۰۰ تعهد ما اشتغال برای یکهزار و ۷۰۰ نفر بود که این میزان با اشتغال ۲ هزار و ۷۰۰ نفر افزایش یافت و در سال ۱۴۰۱ برای ۴ هزار و ۳۰۰ نفر اشتغالزایی شده است.

مروجی فرد یادآور شد: در سال گذشته ۱۲ هزار و ۳۵۸ مورد بازرسی از واحد‌های صنفی صورت گرفته که در این بازرسی ها برای یکهزار و ۴۳۰ واحد صنفی پرونده شکایت تشکیل شده است.

رییس سازمان صمت جنوب کرمان بزرگترین پتانسیل های جنوب کرمان کشاورزی و معادن برشمرد و عنوان کرد: با توجه به پتانسیل های منطقه اولویت اول را کشاورزی و بعد هم معدن قرار دادیم و بیش از ۳۰ درصد مجوزهای صادر شده در حوزه فرآوری محصولات کشاورزی می باشد و ۱۵ درصد خدمات دهی در حوزه کشاورزی است.

نبود نیروی تخصصی بزرگترین چالش حوزه صنعت و معدن جنوب کرمان 

وی بزرگترین چالش حوزه صنعت و معدن را نبود نیروی تخصصی دانست و اظهار کرد: بیشترین تقاضای جوانان جویای کار در هنگام مراجعه، درخواست رانندگی و نگهبانی است اما ما با هماهنگی استانداری و همکاری فنی و حرفه ای قصد داریم در حوزه صنعت و معدن آموزش های تخصصی رایگان ارائه دهیم تا این جوانان با کسب مهارت بتوانند در بخش های صنایع و معادن مشغول کار شوند.

مروجی فرد خاطرنشان کرد: اولویت اشتغال در حوزه صنعت و معدن با جوانان ساکن روستاهای اطراف معادن است.

رییس سازمان صمت جنوب کرمان عنوان کرد: پس از گذشت ۳۰ سال قرار است کارخانه تیتانیوم کهنوج تا پایان امسال به بهره برداری برسد و تکمیل آن به بخش خصوصی واگذار شده که اکنون این کارخانه بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با اشاره به این که در معدن فاریاب بیش از ۱ هزار و ۲۰۰ کارگر فعالیت می کنند، ابراز کرد: با حضور بهره بردار جدید ظرف چند روز آینده کلیه معادن فاریاب فعال می شوند.

مروجی فرد بیان کرد: ۳۲۴ محدوده معدنی به مزایده گذاشته شده است که در همین راستا۱۰۰ نفر سرمایه گذار جذب شده اند.

رییس سازمان صمت جنوب کرمان یادآور شد: در سفر معاون رییس جمهوری پایانه صادراتی با ظرفیت ۶۰ هزار تن به بهره برداری رسید و نیلی صنعت نیز فاز اول و دوم آن به بهره برداری رسیده که امیدواریم با قول مساعد دولت فاز سوم آن هم افتتاح شود.

همایش سرمایه گذاری در جنوب کرمان برگزار می‌شود 

وی گفت: بزودی همایش سرمایه گذاری در جنوب کرمان با هدف جذب سرمایه گذاران و فعالان حوزه کشاورزی برگزار می‌شود.

مروجی فرد خاطرنشان کرد: از آنجایی که از استان های دیگر به ندرت سرمایه گذاری در جنوب کرمان سرمایه گذاری می کند بنابراین قصد داریم با برگزاری این همایش سرمایه گذاران بومی را جذب کنیم به همین منظور از کشاورزان با گردش مالی زیاد دعوت به عمل می آید.

رییس سازمان صمت جنوب کرمان عنوان کرد: در حاشیه برگزاری این همایش در نظر داریم با فراهم کردن شرایط کشاورزانی که تمایل به سرمایه گذاری دارند جواز سرمایه گذاری برای آنها صادر شود.

نگارنده: مهدیه شعبانی

بخش نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − سه =