سال 1402 - سال مهار تورم و رشد تولید
1402/05/08
پایگاه خبری تحلیلی سلام سبزواران
برچسب های منتخب خبری:
رضا 9:55 ب.ظ
کد خبر: 1160 print
سلسه گفتار های ترتیبی دکتر حسین موحدی نیا

سلسله گفتارهای تربیتی(۵) دکتر حسین موحدی نیا

سلسله گفتارهای تربیتی(۵) دکتر حسین موحدی نیا تربیت حماسی: مباحث تربیتی همان گونه که قبلا هم بیان شد بایستی هماهنگ با نگاه خالق هستی باشد و یکی از امتیازات برجسته نظریه تربیت حماسی مبتنی بودن آن بر سندهای مطمئن دینی است که این موضوع را در سایر مدل ها و مکاتب تربیتی مشاهده نمی کنیم. […]

سلسله گفتارهای تربیتی(۵)
دکتر حسین موحدی نیا

تربیت حماسی:
مباحث تربیتی همان گونه که قبلا هم بیان شد بایستی هماهنگ با نگاه خالق هستی باشد و یکی از امتیازات برجسته نظریه تربیت حماسی مبتنی بودن آن بر سندهای مطمئن دینی است که این موضوع را در سایر مدل ها و مکاتب تربیتی مشاهده نمی کنیم.
این تربیت نقشه جامع رشد، خوشبختی و سعادت انسان است چرا که به همه ساحت های شخصیت انسان توجه می کند.
اما در اینجا ابتدا بایستی به این موضوع بپردازیم که سایر روش ها و مدل های تربیتی با چه آسیب هایی مواجه بودند که مدل تربیت حماسی به عنوان جایگزین پیشنهاد شده است.
نکته اول اینکه دستگاه تعلیم و تربیت رسمی ما ساختارهایی دارد که این ساختارها متناسب با نیازهای انقلاب اسلامی و نظام متحول نشده اند و به همین جهت از مطالبات مقام معظم رهبری در سال های اخیر بحث تحول در آموزش و پرورش است. در این نظام آموزش و پرورش رابطه مربی و متربی در عمل و در بسیاری از اوقات مبتنی بر تعلیم و تربیت اسلامی نیست. به عنوان مثال وقتی از همان ابتدا به دانش آموز گفته می شود که در کتاب های شما یک کتاب ریاضی است، یک کتاب فارسی و علوم ، همین طور که این ها از هم جدا هستند یک کتاب دینی هم داری و این رویکرد منطبق با رویکرد تربیت دینی نیست و شاید ناخواسته به سمت سکولاریته حرکت کنیم و همانطور که در مطلع بحث مطرح شد بایستی تربیت توحیدی در همه ساحت ها بر تعلیم و تربیت ما حاکم باشد.
آسیب بعدی مدل تربیت گلخانه است؛ یعنی یک تربیت سطحی . در این مدل آن عنصری که در فرآیند تربیت بایستی متحول شود، خودش نمی جوشد و در حاشیه است. آن عنصری که در جریان انقلاب اسلامی و بعد از آن در دوران دفاع مقدس بسیار پیش برنده و جامعه ساز بوده است و آن روح تربیت حماسی در جامعه است و محصول آن ساخته شدن انسان های بزرگ بوده است.

ویژگی های تربیت حماسی:
۱- تربیت حماسی کنش گر و فعال است.
۲- تربیت حماسی نسل ساز است در مقابل تربیت محدود کننده.

۳- تربیت حماسی در زیر ساخت شخصیتی کاملا عمیق و درون ساز است در مقابل تربیت مصلحت جو و منفعت گرا و ظاهر ساز.

۴- تربیت حماسی مبتنی بر خود آگاهی است در مقابل تربیت های که ازخودبیگانگی را ترویج می کند.
۵- تربیت حماسی پویا و نقاد است در مقابل تربیت تسلیم خواه و محدود کننده

۶- در تربیت حماسی سهم تربیت شونده بسیار زیاد است و با مشارکت فعال خود عنصر تربیت صورت می گیرد.

نگارنده: رضا

بخش نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + هفت =