سال 1402 - سال مهار تورم و رشد تولید
1402/05/08
پایگاه خبری تحلیلی سلام سبزواران
برچسب های منتخب خبری:
عکس/فیلم توسط: 5:12 ب.ظ
کد خبر: 1087 print

فلسفه عید قربان مبارزه با هوای نفس و شیطان درونی است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سلام سبزواران، نماز عید قربان به امامت حجت الاسلام تارم امام جمعه جیرفت در مسجد جامع این شهر برگزار شد.

حجت الاسلام میثم تارم در خطبه های نماز عید قربان، گفت: خداوند متعال نیاز به قربانی ندارد و در واقع این قربانی نشانه تقوا است.

امام جمعه جیرفت تقوا را رفیقی برای انسان برشمرد و افزود: قربانی عید قربان علاوه بر این که نیازی از نیازمندان را رفع می کند، در حقیقت نمادی از قربانی کردن نفس است.

وی خاطرنشان کرد: فلسفه قربانی در عید، همان قربانی حضرت ابراهیم خلیل است که خداوند به جای ذبح فرزندش حضرت اسماعیل گوسفندی را از بهشت در اختیار او گذاشت.

  • حجت الاسلام تارم با اشاره به این که مردم هر ساله در چنین روزی این سنت ابراهیمی را احیا می کنند، بیان کرد: فلسفه سنت قربانی عید قربان و سنت سنگ زدن به جمرات توسط حاجیان، مبارزه با هوای نفس و شیطان درونی است.

امام جمعه جیرفت قربانی کردن هوای نفس در عید قربان و رمی شیطان درونی را کسب تقوا دانست و تصریح کرد: همه کسانی که قربانی می کنند باید به کسب تقوای الهی، خودسازی و تزکیه نفس توجه داشته باشند زیرا کسی که خودسازی کند، پیروز و رستگار است.

وی با یادآوری ۶ تیرماه سالروز سوء قصد به جان مقام معظم رهبری، عنوان کرد: در آن زمان ایشان رییس جمهور بودند و از سوی امام خمینی (ره) مسئولیت جهاد تبیین را بر عهده داشتند.

حجت الاسلام تارم اضافه کرد: مقام معظم رهبری ۶ تیرماه در مسجد ابوذر تهران راجع به حقوق زن و آزادی زنان از نظر اسلام در حال سخنرانی و پاسخ به شبهات و سوالات مخاطبین بودند که مورد سوء قصد قرار گرفتند.

امام جمعه جیرفت اظهار کرد: گرچه در آن روز همه دلسوزان نظام مقدس جمهوری اسلامی از این حادثه تلخ بسیار ناراحت شدند اما ۶ تیرماه برای انقلاب و نظام اسلامی به کوری چشم منافقان و دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی و بدخواهان اسلام، مایه خیر و برکت شد.

وی ابراز کرد: اگر در این روز سوء قصد به جان مقام معظم رهبری صورت نمی گرفت چه بسا رهبری در ۷ تیرماه جلسه حزب جمهوری اسلامی که از بنیانگذاران و اعضای اصلی آن بودند شرکت می کردند.

حجت الاسلام تارم تصریح کرد: خواست خدا بر این بود تا مقام معظم رهبری برای هدایت و رهبری این انقلاب و نظام اسلامی محفوظ بماند و مایه خیر و برکت برای جهان اسلام و جهان مستضعفین شود.

امام جمعه جیرفت با اشاره به این که برای داشتن رهبری حکیم و فرزانه باید شکرگذار خدا باشیم، عنوان کرد: همان طوری که در روز عاشورا مشیت الهی بر این تعلق گرفت که امام سجاد (ع) بیمار شود تا از تعرض دشمن مصون بماند و این سلسله امامت و ولایت استمرار پیدا کند در حادثه ۶ تیرماه نیز لطف الهی شامل ما شد و رهبری از گزند دشمنان محفوظ ماندند.

وی بیان کرد: امروز نزدیک به چهل دهه است که این رهبر فرزانه انقلاب اسلامی نعمتی بزرگ، مهم و با ارزش برای انقلاب، جهان اسلام و مستضعفین می باشد و این انقلاب را از خطرات بسیار بزرگی که هر کدام می توانست انقلاب را با شکست مواجه کند، نجات دادند.

حجت الاسلام تارم یادآور شد: فتنه پاییز سال گذشته یک طراحی جامع و کامل برای براندازی نظام اسلامی ایران بود و از آنجایی که دشمنان در نابودی این نظام شک و تردید نداشتند به صورت علنی وارد شده و علنی از اغتشاشگران حمایت کردند.

امام جمعه جیرفت خاطرنشان کرد: علی رغم توطئه های دشمنان اما به خواست خدا تبارک و تعالی و با هدایت های رهبر حکیم و فرزانه همچنان انقلاب اسلامی با استقامت، قدرت و با عزت به راه خود ادامه می دهد.

وی ابراز کرد: امروز به ذلت، زبونی و آوارگی بیشتر دچار شده اند و می بینیم همان کشورهایی که از اغتشاشگران حمایت های مالی و تبلیغاتی می کردند برای برقراری ارتباط با ایران اسلامی در صف ایستاده اند.

حجت الاسلام تارم ادامه داد: همان کشورهایی که روزی برای نابودی سوریه نقشه کشیدند امروز با خواهش از بشار اسد برای سفر به کشورهایشان دعوت می کنند و این نتیجه ای جزء هدایت های رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی نیست.

امام جمعه جیرفت تاکید کرد: همه مسئولین باید از فرامین نجات بخش، حیات بخش و رهگشای مقام معظم رهبری پیروی کنند چرا که راه نجات کشور و راه نجات مستضعفین جهان در همین هدایت های حکیمانه ایشان است.

وی ضمن گرامیداشت سالروز شهادت شهدای مظلوم مکه و منا، اظهار کرد: این شهدا در هوای گرم با لب تشنه در حادثه جرثقیل مکه زیر ازدحام جمعیت که مصیبت بزرگی برای همه ویژه برای خانواده ها و همراهانشان بود، به شهادت رسیدند.

حجت الاسلام تارم با تبریک پیشاپیش دهه ولایت و امامت، عنوان کرد: این دهه به ویژه عید غدیر را قدر بدانیم و یکی از آداب عید غدیر اطعام مومنین است و در این عید زیارت غدیریه و جامع کبیره را بخوانید.

بخش نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − یک =